|
Reflexe historických skutečností ve fantastice na příkladu ságy Star Wars
Hadrabová Rauschgoldová, Scarlett ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kudlová, Klára (oponent)
česky Diplomová práce se zabývá problematikou zobrazování dávno minulých i zcela aktuálních historických událostí ve filmové sáze Star Wars. Vzhledem k tomu, jak rozsáhlý je v současnosti celý "vesmír" Star Wars, musí se tato práce omezit pouze na filmy, které jsou označovány jako "Epizody" (s číslováním I až IX) a na dva relativně nové celovečerní spin- offy, zatímco vše ostatní bude zmíněno jen velmi okrajově. Tato práce podrobně mapuje, jak každá ze tří trilogií této ságy, a také oba spin-offy, ukazují hlavní problémy doby, ve které vznikaly, a na které další historické skutečnosti chtějí či mohou odkazovat. Cílem práce je tak ukázat, že žánr všeobecně považovaný za "únikový" a "zcela odtržený od reality" naopak svými specifickými uměleckými prostředky historickou skutečnost velmi ostře reflektuje. Klíčová slova Star Wars, historická skutečnost, science fiction, fantastika, space opera, sci-fi film, příběh, neomýtus, George Lucas, studená válka, politika
|
|
Zobrazení novinářů ve vybraných románech fantastické literatury
Kobzová, Nikola ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Maňák, Vratislav (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je analýza vybraných románů fantastické literatury a jejich následná interpretace. Cílem je prozkoumat, jak jsou novináři v těchto dílech zobrazeni a jak je jejich práce hodnocena. V úvodní části se věnuji fantastice jako žánru, zabývám se i jejími odnožemi fantasy a science fiction a subžánry současné a portálové fantasy, dystopie a humorné science fiction. Druhá kapitola se zaměřuje na metodu této práce a popisuje tak kvalitativní výzkum a obsahovou analýzu textu, kterou jsem použila k analýze vybraných románů. Obsahuje i poznatky o literární postavě. Hlavní část práce se pak věnuje konkrétním sériím, kterými jsou Harry Potter (česky 2000- 2008) od J.K. Rowlingové, Hunger Games (česky 2010-2011) Suzanne Collinsové a Stopařův průvodce Galaxií (česky 1990-1995), jehož autorem je Douglas Adams. Témata žurnalistiky a médií jsou v těchto dílech prominentní a každá z těchto sérií se zabývá odlišným typem médií, díky čemuž je možné srovnávat rozdíly ve zobrazení tisku, rozhlasu, televize nebo internetu. Popisuji jejich ústřední motivy a základní dějové linie. Následuje interpretace textů, kdy se zaměřuji na konkrétní zobrazení novinářů v každé ze sérii. U každé z nich se soustředím na analýzu minimálně jednoho převažujícího média, které se v dílech objevuje, ale také na...
|
|
Historie a proměna českých časopisů zaměřených na žánrovou oblast fantastiky na příkladu časopisu Pevnost
Koláčková, Gaja ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Slanec, Jaroslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce si klade za cíl zachytit historii a proměnu českých časopisů zaměřených na žánrovou oblast fantastiky, a to konkrétně na příkladu časopisu Pevnost, tedy vlajkové lodi současné české žánrové publicistiky. Práce se zaměřuje na komplexní analýzu časopisu Pevnost v letech 2011-2015, na základě které je možné odhalit obecnější charakteristiky a tendence současného českého žánrového časopiseckého trhu. Teoretický základ nejprve vymezuje uměleckou oblast fantastiky, představuje významné teoretické koncepce tohoto pojmu a definuje jednotlivé žánry, které se k této oblasti váží. Dále přináší základní definici a shrnutí vývoje československého, respektive českého fandomu, který je možné chápat jako východisko pro vznik neprofesionálních žánrových periodik (tzv. fanzinů). Práce se snaží přinést ucelený pohled na domácí neprofesionální i profesionální žánrová periodika věnující se fantastice, shrnuje jejich vývoj a proměnu. Praktická část práce podrobně analyzuje proměnu časopisu Pevnost po stránce obsahové a grafické, dále se soustředí na proměnu grafické úpravy obálky časopisu a je zakončena analýzou autorských komentářových textů - sloupků - doprovázejících základní rubriky časopisu.
|
|
Frankenstein: proměny fantastična a hrůzy ve filmových adaptacích a na divadle
Ševčíková, Michaela ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Hrbata, Zdeněk (oponent)
Magisterská diplomová práce předkládá komparaci motivů a obrazů fantastična a hrůzy v románu Frankenstein neboli Moderní Prométheus Mary Shelleyové a v jeho filmových a divadelních adaptacích a sleduje jejich proměny. Zabývá se nejen samotnými teoretickými problémy fantastična, hrůzy a adaptace, ale zejména frankensteinovským mýtem a jeho vlivem na utváření těchto obrazů v daných textech. Práce mapuje vývoj fantastických a hrůzných obrazů od literárního textu směrem k vizuálním a performativním médiím. Proměnu těchto obrazů pozoruje ve třech filmových adaptacích, které natočili režiséři J. Searlse Dawley (1910), James Whale (1931) a Kenneth Branagh (1994), a jedné divadelní hry, již napsal Nick Dear a režie se ujal Danny Boyle (2011). Klíčová slova: Frankenstein, frankensteinovský mýtus, fantastično, fantastika, hrůza, horor, adaptace
|
| |
|
Nejnovější česká fantasy literatura
KÉPEŠOVÁ, Lucie
Tato bakalářská práce se zabývá nejnovější českou fantasy literaturou. První část se věnuje objasnění základních pojmů jako fantastika, fantasy a dále se věnuje historii světové i české fantasy literatury. Druhá část práce je zaměřena již na autory, jejichž tvorba začala zhruba v posledních dvaceti letech. V práci se snažím přiblížit i tvůrčí styl jednotlivých autorů. Speciální kapitola se věnuje nejmladším autorům píšícím především pro děti a mládež.
|
|
Fantaskní modifikace realismu v drobné próze zlomu 19. a 20. století
STŘELEČKOVÁ, Alena
V této závěrečné práci srovnáváme fantaskní modifikace realismu v drobných útvarech z přelomu 19. a 20. století. Pokoušíme se vystihnout specifika fantastiky vybraných textů. Rozborem jejich fantaskních i realistických motivů chceme poukázat jak na rozmanitost uchopení fantaskní tématiky, tak na jejich společný základ. První část práce se věnuje rozboru povídek Karla Švandy ze Semčic a srovnání Švandovy poetiky s poetikou E. T. A. Hoffmanna, německého romantického tvůrce fantastické literatury. Součástí komparace je studium přímých i nepřímých vlivů Hoffmanna na Švandu, všímáme si také vnětextových záležitostí. Druhá část práce obsahuje stručnější analýzy děl Jakuba Arbesa, Julia Zeyera, Růženy Svobodové a Jiřího Karáska. I zde sledujeme hlavně fantastické motivy a motiv tajemství v různých rovinách. V závěru porovnáváme poetiky všech uvedených autorů. Sledujeme, čím navazují na tradici romantické fantastiky a ke kterým dalším typům literatury inklinují. Základní metodou je naratologická analýza, základní publikací Poetika vyprávění autorky Shlomith Rimmon-Kenanové.
|